Instalacja wodna w kamperze to jedna z najważniejszych rzeczy w trakcie długiej podróży. W przypadku kamperów nie zawsze jesteśmy pewni, czy wyposażenie obejmuje prysznic i toaletę. Dzisiaj skupimy się na istocie instalacji wodnej w kamperze i przyczepie – co ją tworzy, jak funkcjonuje, i czy naprawdę zapewnia nam ona oczekiwany komfort.
Skąd brać wodę w kamperze?
Woda niestety nie materializuje się w kamperze w sposób magiczny. Tak samo jak w przypadku dostępu do elektryczności, brak jest możliwości bezpośredniego podłączenia do zewnętrznego źródła wody i korzystania z niej „na żądanie”. W związku z tym, woda będzie pochodzić z miejsca, które sami zatankujemy. Wewnątrz kampera lub przyczepy kempingowej zazwyczaj znajdują się dwa zbiorniki na wodę, z reguły o pojemności około 100 litrów każdy. Jeden z tych zbiorników służy do przechowywania wody czystej, którą później możemy znaleźć w kranie. Drugi zbiornik gromadzi wodę szarą, czyli inaczej mówiąc, ścieki pozostałe po myciu naczyń, myciu zębów lub korzystaniu z prysznica.
Czysta woda w Twoim kamperze.
Aby uzupełnić zbiornik wodą czystą, skorzystaj z dedykowanego wlewu zlokalizowanego na zewnątrz kampera. Ważne jest, aby zawsze mieć przy sobie wąż z różnymi szybkozłączami, aby dostosować go do różnych rodzajów kranów. Jego użycie umożliwi szybkie i wygodne napełnienie zbiornika. W razie braku tej opcji, warto także mieć zapasowy baniak na wodę.
Miejsca, gdzie można uzupełnić zapas wody:
- Miejsca obsługowe dla kamperów (MOPY) – zwłaszcza te z oznaczeniem WC BUS, gdzie możemy zarówno opróżnić toaletę, jak i zrzucić wodę szarą. Tam, gdzie to możliwe, istnieje również opcja uzupełnienia zbiorników.
- Stacje benzynowe – niektóre posiadają zewnętrzne kraniki, co ułatwia sprawę. W przypadku braku, zawsze warto zapytać! Często można również uzupełnić kanister w łazience lub na myjni samochodowej.
- Studnie miejskie – wystarczy rozejrzeć się w okolicach rynku lub parków miejskich. Alternatywnie można skorzystać z wyszukiwarki Google Maps pod hasłem „drinking water”.
- Większość kempingów oraz niektóre agroturystyki.
- Oczywiste miejsca, czyli obszary serwisowe (service area) w całej Europie – warto skorzystać z aplikacji Park4night lub odwiedzić stronę caramaps.com.
- Bliskie otoczenie – mamy na myśli miejsca takie jak boiska miejskie czy nawet cmentarze.
Woda szara.
Instalacja wodna w kamperze obejmuje zarówno wodę pitną, jak i tę używaną, która jest odprowadzana do specjalnego zbiornika. Jednak co dalej? Fundamentalną zasadą jest unikanie zlewania wód szarych w dowolnym miejscu – jest to absolutnie niedopuszczalne. Aby tego uniknąć, konieczne jest znalezienie dedykowanego miejsca do serwisu kampera. W takich miejscach zazwyczaj znajdziemy specjalne zlewnie lub kratki ściekowe.
Wyszukiwanie tych miejsc można prowadzić podobnie jak wcześniej – za pomocą aplikacji campingowych lub Google Maps, wpisując hasło „camper service”. W podwoziu samochodu znajduje się kran, który po odkręceniu pozwala na opróżnienie zbiornika umieszczonego w podłodze pojazdu. Warto mieć ze sobą dodatkowy wąż (i oczywiście odpowiednio go oznaczyć, aby nie pomylić go z wężem do wody pitnej), co ułatwi opróżnianie wody do krat ściekowych.
System wodny – z jakich elementów się składa?
Rozumiemy już, jak w kamperze i przyczepie możemy korzystać z prysznica czy myć brudne naczynia. Jednak, rozmawiając o instalacji wodnej i utrzymaniu higieny podczas podróży caravaningowej, musimy również omówić kwestię toalety. Jak działa toaleta w kamperze? To urządzenie posiada dwa zbiorniki – jeden na wodę do spłukiwania, a drugi na ścieki. Spłukiwanie toalety odbywa się za pomocą pompki mechanicznej lub elektrycznej. Komora na ścieki jest hermetyczna, a wewnątrz znajduje się specjalny płyn neutralizujący zapachy. Zaleca się korzystanie z toalety w kamperze i przyczepie tylko w ostateczności, ponieważ częstość korzystania wpływa również na konieczność opróżniania zbiorników. Proces ten, chociaż może nie należy do najprzyjemniejszych czynności podczas caravaningu, nie jest też tak straszny, jakby się mogło wydawać. Opróżnianie polega na wyjęciu komory ze ściekami z zewnątrz pojazdu, wylaniu nieczystości do specjalnej zlewni, przepłukaniu pod bieżącą wodą, dodaniu nowej porcji płynu, a następnie ponownym umieszczeniu kasetki z powrotem. Warto również pamiętać o używaniu specjalnego papieru toaletowego przy korzystaniu z toalety.