Gdy kontrolka oleju zaświeci się podczas jazdy w kamperze…

Gdy kontrolka oleju zaświeci się podczas jazdy w kamperze…

Każdy kierowca pewnie spotkał się z koniecznością uzupełnienia oleju w swoim aucie. Co zrobić, gdy w bagażniku brakuje zapasu na tę „dolewkę”?

Niekiedy sygnały o niskim poziomie oleju bywają mylące, ale warto je traktować poważnie. Kontrolka może się zapalić przy wyjeździe z garażu lub na zakręcie, ale czasami jest to rzeczywisty alarm. Bez względu na okoliczności, zawsze warto zatrzymać się i skontrolować poziom oleju, korzystając z bagnetu.

Jak interpretować wskazania?

Monitorowanie poziomu oleju zalecamy przeprowadzać, gdy pojazd znajduje się w poziomie. Pomiar powinien być dokonywany przy wyłączonym silniku i po odczekaniu co najmniej minuty, aby umożliwić pełne osiadanie oleju w misce olejowej. W przeciwnym przypadku odczyty na bagnecie mogą być niewiarygodne.

Aby dokładnie ocenić poziom oleju, wystarczy wyjąć bagnet, dokładnie go oczyścić, ponownie umieścić w mierze do końca, a następnie ponownie wyjąć. Ślad oleju w stosunku do znaczników na bagnecie precyzyjnie wskazuje jego aktualny stan.

Czy podróżowanie z niskim poziomem oleju może być szkodliwe dla silnika?

To zależy od sytuacji. Spokojna podróż do najbliższego warsztatu lub sklepu, gdzie można nabyć olej taniej niż na stacji, z pewnością nie zaszkodzi.

Jazda z pełnym obciążeniem, dynamiczna, w terenie górzystym lub z przyczepą, może jednak negatywnie wpływać na silnik, zwłaszcza gdy poziom oleju jest na granicy minimum. Olej pełni ważną funkcję chłodzenia, a jego niski poziom może doprowadzić do niebezpiecznego wzrostu temperatury w kluczowych obszarach silnika. Ryzykowne jest także zjawisko przelewania się oleju w misce olejowej podczas zakrętów – w sytuacji niedoboru oleju może to prowadzić do chwilowego odsłonięcia części silnika. Nie powinno się kontynuować podróży z niewystarczającą ilością oleju, ponieważ w dowolnym momencie może spaść poniżej poziomu krytycznego.

kontrolka oleju

Ile oleju dolać?

Na większości bagnetów do pomiaru różnica między znacznikiem minimalnym a maksymalnym wynosi 1 litr. Gdy osiągniemy poziom minimalny, dodanie 0,5 litra oleju wystarczy. W przypadku standardowego silnika czterocylindrowego o pojemności do 2 litrów będzie to około 10-20% całkowitej objętości oleju w misce olejowej. Nawet jeśli jakość dolewanego oleju nie będzie idealna, choć z pewnością wpłynie to na parametry mieszanki, nie będzie to katastrofą, a spokojnie umożliwi dotarcie do najbliższego warsztatu, gdzie można wymienić olej na ten zgodny z zaleceniami producenta.

Dodaj komentarz