Ładowanie dwóch akumulatorów jednocześnie

Ładowanie dwóch akumulatorów jednocześnie

Każdy właściciel kampera nie raz zastanawiał się jak ładować dwa akumulatory na raz. W internecie można znaleźć różne rozwiązania począwszy od regulatorów ładowania fotowoltaicznych z funkcją duo poprzez energobloki oraz izolatory baterii. W tym artykule skupimy się na ostatniej opcji a więc na diodowych izolatorach baterii a także omówimy regulatory ładowania z funkcją ładowania dwóch akumulatorów. Każdy właściciel kampera powinien sam odpowiedzieć sobie na pytanie czy ładowanie dwóch akumulatorów jednocześnie jest dla niego odpowiednie.
Ładowanie dwóch akumulatorów jednocześnie

Jak ładować różne typy akumulatorów.

W większości wypadku sytuacja zawsze wygląda tak samo. W kamperze mamy dwa akumulatory jeden z elektrolitem ciekłym w komorze silnika drugi żelowy lub AGM jako akumulator hotelowy. Niestety ale problem leży w różnicy napięć ładowania obydwu akumulatorów. Akumulator z elektrolitem ciekłym ma nieco niższe napięcia ładowania niż AGM czy żelowy. Niemniej jednak różnica jest niewielka i w ostateczności można użyć jednego źródła ładowania jaki jest np prostownik, paneli słoneczny czy alternator do ładowania dwóch akumulatorów o różnych konstrukcjach. Takie rozwiązanie często stosowane jest przez producentów kamperów. Jeżeli jednak ładujemy system z panela słonecznego napięcie ładowania może być wyższe o 0,2V niemniej jednak różnica napięcia jest nie duża i może być dopuszczalna. Niemniej jednak nie powinniśmy razem łączyć równolegle akumulatorów dwóch różnych typów.

Ładowanie dwóch akumulatorów jednocześnie za pomocą paneli słonecznych.

Aby prawidłowo naładować dwa różne akumulatory za pomocą paneli słonecznych potrzebujemy regulatora ładowania z funkcją duo lub tradycyjnego regulatora najlepiej MPPT oraz diodowego izolatora baterii. Drugie rozwiązanie wydaje się być rozsądniejsze ponieważ znacząco zwiększa nam ilość dostępnych regulatorów ładowania.

Ładowanie dwóch akumulatorów jednocześnie regulatorem DUO.

Instalacja jest prosta i nie wymaga skomplikowanego połączenia. W pierwszej kolejności musimy podłączyć kolejno akumulatory 1 oraz 2 w domyśle akumulator żelowy i z elektrolitem ciekłym. W zależności od regulatora musimy wybrać priorytet ładowania. Przeważnie ustawiamy 10% na akumulator w komorze silnika a reszta na akumulator hotelowy. W następnym kroku podłączamy panel lub panele słoneczne i system jest gotowy. Teraz pozostaje poczekać aż akumulatory się naładują. Wszystko działa sprawnie i bez obsługowo bez interwencji użytkownika. Należy pamiętać aby akumulatory podłączać bezpośrednio do regulatora z pominięciem energobloku oraz przypinać bezpośrednio przewód minusowy a nie korzystać z masy na karoserii.Ładowanie dwóch akumulatorów jednocześnie

Ładowanie dwóch akumulatorów z izolatorem baterii.

Izolator baterii można stosować z regulatorami ładowania i panelami słonecznymi, z prostownikiem a nawet z alternatorem samochodu. Instalacja nie jest skąplikowana i nie wymaga specjalistycznej wiedzy. Przewód minusowy jednego jak i drugiego akumulatora łączymy wspólnie i podłączamy pod mius generatora napięcia. Przewody plusowe podłączamy kolejno pod wyjście jeden i wyjście dwa na izolatorze diodowym akumulatora a do wejścia input podłączamy plus generatora. Tak podłączone akumulatory będą ładowane z dowolnego źródła bez znaczenia czy to będzie prostownik, panele słoneczne czy akumulator i będą kolejno rozłączane po osiągnięciu żądanego napięcia. Natomiast rozładowywanie będzie postępowało niezależnie i rozładowanie całkowite akumulatora hotelowego nie będzie powodowało rozładowania akumulatora w komorze silnika i odwrotnie.

Po co ładować dwa akumulatory w kamperze.

Na to pytanie każdy powinien odpowiedzieć sobie sam bo każdy ma inne wymagania. Jedyne rozsądne uzasadnienie to fakt, że kamper stoi w okresie zimowym przez wiele miesięcy nie używany a akumulator w komorze silnika ulega samo rozładowaniu. Jeżeli jednak nie bierzemy tego faktu pod uwagę akumulator z elektrolitem ciekłym, który jest w dobrej kondycji nie powinien ulegać rozładowaniu w kamperze szybciej niż po miesiącu postoju. Potem wystarczy doładować akumulator z alternatora. Jeżeli możemy nie korzystać z ładowania dwóch akumulatorów np przez panele słoneczne lepiej skupić się na wyborze bardziej wydajnego regulatora ładowania niż wydawać pieniądze na izolatory.

Podsumowanie – Ładowanie dwóch akumulatorów jednocześnie

Jeżeli już zdecydujemy się na ładowanie dwóch akumulatorów najlepszym wyborem będzie wybór diodowego rozłącznika akumulatorów firmy Victron Energy oraz wybór dobrego regulatora z układem śledzenia mocy MPPT. Należy jednak wystrzegać się regulatorów DUO bez systemu MPPT bo te skutecznie ograniczają moc panela słonecznego poprzez zwieranie napięcia panela słonecznego do akumulatora,

Dodaj komentarz