Ogrzewanie w kamperze

Ogrzewanie w kamperze

Nie tylko klimatyzacja okazuje się bardzo ważną instalacją w pojazdach turystycznych. Warto również zwrócić uwagę na ogrzewanie w kamperze, które zapewnia nam komfort podróżowania nie tylko w letnie miesiące, ale cały rok! Na rynku mamy do wyboru różne rodzaje rozwiązań technicznych, które potrafią ogrzać wnętrze naszego pojazdu. Jeżeli chcemy więc zainwestować w taka instalację, warto dowiedzieć się jak działają dostępne opcje, aby wybrać najlepsze rozwiązanie dopasowane do własnych potrzeb, które zapewni komfort nam i towarzyszom naszych wycieczek.

Ogrzewanie w kamperze

Ogrzewanie w kamperze – postojowe

Jednym z najczęściej stosowanych rodzajów ogrzewania jest webasto – ogrzewanie postojowe, które swoja nazwę zawdzięcza producentowi tych urządzeń. Stosowane jest ono na szeroka skalę, szczególnie w przypadku autobusów miejskich oraz turystycznych, gdzie działa bez problemowo od lat. Zasadza działania jest bardzo prosta. Webasto posiada niezależny agregat grzewczy, który jest napędzany paliwem ze zbiornika kamera. Instalacja posiada wiele przydatnych funkcji – można na przykład ustawić grzanie przed rozpoczęciem podróży w chłodny dzień, aby od samego początku cieszyć się z komfortowej temperatury. Dodatkowo webasto wyróżnia się niskim zużyciem paliwa oraz prostym montażem. Fakt zużywania tego samego paliwa, którym posługuje się pojazd wymusza jednak na właścicielu jego baczną kontrolę w szczególności w miejscach o ograniczonym występowaniu stacji paliw.

Ogrzewanie gazowe

Jedną z najpopularniejszych form ogrzewania wnętrza kampera jest zastosowanie pieca gazowego, który odprowadza spaliny poza pojazd. Zasilanie odbywa się przy pomocy butli gazowej, która musi być umieszczone wewnątrz kampera. Taki sposób grzania jest bardzo skuteczny i polecany przez fachowców. Na rynku można znaleźć urządzenia, które dodatkowo zapewniają ciepłą wodę, jednak koszt takiego wynalazku jest dość znaczny i może wynieść nawet 20 tysięcy PLN.

W porównaniu z tradycyjnym ogrzewaniem, typ gazowy posiada wiele zalet. Przede wszystkim jest przyjazny dla alergików, ponieważ kanały wylotowe ciepłego powietrza nie są umiejscowione tuż nad podłogą. Nawiew nie unosi więc kurzu oraz innych zanieczyszczeń co może spowodować dyskomfort podczas podróży. System gazowy pracuje w trzech trybach. Pierwszy jest całkowicie gazowy i może być używany podczas jazdy i postoju. Drugi tryb wykorzystuje gniazdko 230 V i spisuje się świetnie podczas odpoczynku. Trzeci tryb wykorzystuje wymianę ciepła z silnika co podczas jazdy oszczędza gaz. Podczas spalania gazu, podgrzewany jest glikol, który oddaje ciepło krążąc po wnętrzu pojazdu. Instalacje gazowe są trwałe i sprawdzają się nawet w trudnych warunkach, gdzie temperatura wynosi nawet – 30 stopni Celsjusza. Ważne jest jednak, aby sprawdzać okresowo szczelność instalacji gazowej. Każdy wyciek gazu może bowiem sprawić realne zagrożenie dla podróżujących. Warto jest więc też wyposażyć pojazd w czujniki ulatniającego się gazu co będzie dla nas wystarczającym ostrzeżeniem o usterce w instalacji.

Ogrzewanie w kamperze gazowe

Ogrzewanie elektryczne

Najprostszym rozwiązaniem, które sprawdzi się w chłodne dni jest ogrzewanie w kamperze elektryczne. Zazwyczaj wybierane są proste piecyki – farelka, które zasilane są prądem o napięciu 230 V. Ich działanie jest bardzo proste i polega na przepływie prądu przed element, którym jest najczęściej spirala. Jest ona wykonana z cienkiego drutu, tak więc szybko się nagrzewa. Zamontowany wiatrak wymusza obieg powietrza, który przepływając przez spiralę ogrzewa się i miesza z chłodniejszym występującym we wnętrzu kampera. Można ustawiać wiele ustawień szybkości wiatraka co zwiększa lub zmniejsza intensywność grzania. Droższe modele na rynku posiadają funkcję termostatu i potrafią utrzymywać stałą temperaturę, którą można ustawić. Farelka jest lekki i tanim urządzeniem. Nie potrzebny jest żaden montaż, z miejsce grzania można szybko zmienić i dostosować do własnych potrzeb. Poważną wadą farelek jest ich jednak dość duży pobór prądu. Może to oczywiście mieć znaczny wpływ na wysokość rachunków podczas biwaku lub zwiększonym spalaniu paliwa podczas jazdy. Należy również uważać podczas eksploatacji, ponieważ często farelka ulega awarii co może spowodować mały pożar w kamperze

Ogrzewanie elektryczne w kamperze

Elementy dodatkowe i wspomagające – ogrzewanie w kamperze

Na rynku znajdziemy także kilka rozwiązań, które mogą skutecznie uzupełnić nasze główne urządzenie grzewcze. Ciepło ucieka z wnętrza kampera z wszelkich szczelin oraz okien. Warto więc zaopatrzyć się w specjalne maty uszczelniające lub grzewcze, które skutecznie będą zapobiegać wytracaniu ciepłego powietrza na zewnątrz pojazdu.

2 thoughts on “Ogrzewanie w kamperze

  1. Jak wygląda sprawa zasilania ogrzewania przez panele słoneczne. Czy to w ogóle ma sens czy jest to zbyd duży pobór mocy. Mam w kamperze zainstalowane dwa panele słoneczne 305W oraz akumulator 2200W zastanawiam się czy nie mógłbym podłączyć na noc no ogrzewania tzn takiego grzejnika olejowego który bierze ok 800W mocy. Chodzi oto żeby pracował przez całą noc i nie tyle co ogrzewał ale utrzymywał stale wysoką temperature.

Dodaj komentarz