Rozładowany akumulator na postoju

Rozładowany akumulator na postoju

Często dochodzi do sytuacje gdzie nasz kamper w czasie dłuższego postoju samoczynnie rozładowuje akumulator w komorze silnika. Czasami zdarza się to nawet nadzwyczaj szybko bo już po kilku dniach. Przedstawiamy najpopularniejsze metody diagnostyczne, które można przeprowadzić samemu bez potrzeby oddania pojazdu do drogiego serwisu.

Akumulator w kamperze

Jak sprawdzić pobór energii w kamperze w czasie postoju.

Pierwszą czynnością jaką powinniśmy wykonać jest pomiar ile na postoju zużywa nasz kamper energii a dokładnie amper. Amper to jednostka mocy a połączona z godziną daje nam Amperogodzinę czy dokładnie taka sama jednostka pojemności jak w akumulatorach. Aby spordzić pobór energi odpinamy klemę plusowa lub minusową w zależności od tego do której mamy łatwiejszy dostęp uważając przy tym aby nie zewrzeć klemy plusowej do karoserii samochodu. Pomiędzy akumulator a odpięta klemę wpinamy miernik upewniając się przedtem, że przewody miernika zostały przełączone w złącza COM i AMP lub do złącza przeznaczonego do mierzenia prądu i zamykamy obwód. Na mierniku powinno pojawić się obciążenie w postaci amper. Wyciągamy kluczyk ze stacyjki i czekamy ok 2-3 minut na ustabilizowanie się poboru energii elektrycznej przez samochód i zapisujemy wynik.

Poniżej podajemy opis wyniku

0-0,2A – bardzo niski pobór nie mający wpływu na akumulator
0,2-0,4A – niski i typowy pobór dla podtrzymania elektroniki w samochodzie.
powyżej 0,4A – pobór powinien wzbudzić naszą czujność zwłaszcza przy jeszcze wyższych wartościach.

tą samą czynność przeprowadzamy z włączonym alarmem samochodowym. Sam alarm nie powinien pobierać więcej energii niż dodatkowe 0,2-0,3A. Podczas pomiaru zwłaszcza w samochodach z silnikiem diesla uważamy aby nie przekręcić kluczyka do poziomy grzania świec a jedynie do pierwszej pozycji i wyłączyć. Duży pobór mocy może uszkodzić urządzenie pomiarowe

Akumulator w kamperze

Sprawdzenie kondycji akumulatora w kamperze.

Drugą czynnością, która powinniśmy dokonać jest wstępne lub dokładne oszacowanie pojemności akumulatora. Pierwsza metoda to ładowanie prostownikiem akumulatora do pełna i zmierzenie jego napięcia zaraz po ładowaniu, 10 minut po ładowaniu i 24 po ładowaniu. Oczywiście akumulator musi być nieobciążony.

Pomiar napięcia tuż po naładowaniu powinien zawierać się w przedziale powyżej 13V. Jeżeli pomiar napięcia jest wyraźnie niższy np 12V lub 11V oznacza to, że mamy pęknięta cele a akumulator nie nadaje się do użytku. Kolejny pomiar po 10 minutach ma na celu oszacowanie kondycji akumulatora. Spadek napięcia o 0,2-0,4V jest naturalny i dopuszczalny. Nagły spadek napięcia poniżej 12.6V może oznaczać, że nasz akumulator jest mocno wyeksploatowany i nie posiada już pojemności. W takiej sytuacji należy go wymienić na  nowy. Pomiar po 24 godzinach powinien wskazywać napięcie minimum 12,8-12,7V. Jeżeli pomiar jest zdecydowanie niższy oznacza to, że akumulator jest wyeksploatowany w 80% i jego czas dobiega końca.

Inną metodą bardzo miarodajną ale nie dokońca zalecaną z uwagi na szkodliwość dla akumulatora jest faktyczny pomiar pojemności, Do akumulatora podłączamy odbiornik np 50W może to być żarówka samochodowa i oczekujemy do rozładowania do poziomy 11.1V. następnie 50W dzielimy przez 12V i mnożymy przez ilość godzin pracy. Wynik który otrzymamy to amperogodziny akumulatora faktyczne jakimi dysponuje.

Urządzenia pobierające prąd na postoju.

Najczęściej pierwszą przyczyną pobierania energii elektrycznej jest radio montowane nie fabrycznie. Wiele osób nie potrafi znaleźć tzw zasilania po stacyjce lub robią to celowo aby radio było przez cały czas włączone. Trzeba pamiętać, że wyłączone radio znajduje się w trybie stand by i potrafi pobierać całkiem dużo energii elektrycznej. Drugą najczęstszą przyczyną to alarm samochodowy, który również potrafi pobierać dużo energii zwłaszcza jeżeli został nieprawidłowo zainstalowany.

Pozostałe przypadki są losowe i w nowoczesnych konstrukcjach coraz mniej prawdopodobne. W sytuacji gdy nie jest to radio ani alarm powinniśmy zgłosić się do elektryka samochodowego. Stale rozładowywany akumulator z elektrolitem ciekłym i ponownie doładowywany szybko ulegnie zniszczeniu i trzeba będzie go wymienić na nowy.

Doładowywanie akumulatora panelem słonecznym.

Przede Wszystkim powinniśmy zadbać o poprawny rozbiór prądu w naszym kamperze i kondycję akumulatora. Jeżeli te dwa warunki będą spełnione nie będziemy musieli się martwić nawet miesięcznym postojem. Opcjonalnie można zdecydować się na regulator DUO ładujący dwa akumulatory hotelowy i silnikowy aczkolwiek takie rozwiązania oparte są o chińskie regulatory ładowania i nie zapewniają one wysokich uzysków energetycznych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *