Wybieramy kampera

Wybieramy kampera

“Choć słowo caravan kojarzy się Polakom jednoznacznie, to z samochodem pogrzebowym nie ma nic wspólnego, wszak caravaning to powszechna forma rekreacji na Wyspach Brytyjskich. Tu kamperów produkuje się najwięcej i wiele osób jest szczęśliwymi posiadaczami tego typu pojazdów. Jeśli zatem planujesz wakacje na czterech kółkach i zwiedzenie Polski lub Europy właśnie we własnym kamperze, to w dzisiejszym poradniku poradzimy Ci na jaki warto się zdecydować oraz przedstawimy garść informacji na temat przepisów dotyczących poruszania się kamperami. Zatem ruszamy i wybieramy kampera!

Wybieramy kampera

Sprawdź obowiązujące przepisy i nie daj się nabić w butelkę przy zakupie

Jeśli jesteś szczęśliwym posiadaczem prawa jazdy kat. B możesz sprawić sobie kamper o masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t. Oczywiście te pojazdy występują również w wersji do 7,5 t, a także powyżej 7,5 t. Jednak dla takich kamperów trzeba mieć prawo jazdy kat. C1, a w przypadku największej masy – C. Chcąc zatem kupić luksusowy kamper wyglądający wewnątrz niczym małe mieszkanie trzeba zadbać o odpowiednie uprawnienia do jego prowadzenia.

Trzeba tu również nadmienić, że nawet w przypadku kamperów do 3,5 tony prowadzenie może być utrudnione ze względu na specyficzną budowę pojazdu, ale o tym powiemy za chwilę. Warto wiedzieć, że całkowita masa pojazdu to jego masa w wyposażeniu podstawowym, dodatkowym, a także masa wszystkich pasażerów. Podstawowa masa pojazdu liczona jest jako wyposażenie standardowe wraz z kierowcą.

Odejmując te dwie wartości od siebie można uzyskać wartość maksymalnej ładowności danego pojazdu. Nie można jej przekroczyć, gdyż nie tylko ma się kłopoty nie mając odpowiednich uprawnień, ale również pojazd nie jest dopuszczony do użytku. Nie mając takiej świadomości i biorąc udział w kolizji lub wypadku można mieć spore problemy nie tylko z powodu nieważnego ubezpieczenia.

Wybieramy kampera – podstawowe modele, które mamy do wyboru i co wziąć pod uwagę?

Wybieramy kampera, zatem należałoby zacząć od tego ile osób będzie go użytkować. Jeśli sześć lub siedem, a chcemy mieć przynajmniej cztery miejsca do spania, nie pozostaje nam nic innego jak wybrać model spośród typu alkowy. To kamper, który posiada dobudowaną część nad głową kierowcy, gdzie znajduje się łóżko. Jest on stworzony na bazie, czyli podwoziu ciężarówki lub samochodu dostawczego. W przypadku większej ilości osób oczywiście musi to być ciężarówka. Tutaj długość nieraz przekracza 7 metrów, zatem podróżowanie takim pojazdem wymaga nie małej wprawy, a także dodatkowych systemów wspomagania, zwłaszcza jeżeli poruszać się będziemy po terenie górzystym.

I tutaj właśnie jest kolejna kwestia, bo jeśli kamperem chcesz podróżować po drogach miejskich, to musisz koniecznie wybrać ten mniejszy i przede wszystkim nie za wysoki, aby wszędzie można było wjechać. Są również kampery typu California, które zbudowane są na bazie Volkswagena Transita. W tym kamerze uzyskamy nie tylko dwa miejsca do spania, ale nawet cztery – dla rodziców i dzieci. Bowiem wystarczy, że rozłoży się tylną kanapę, uprzednio składając i obracając fotel pasażera z przodu. Z kolei podwójne łóżko znajduje się nad głową kierowcy i aby je rozłożyć wystarczy otworzyć dach i można uzyskać zadaszoną przestrzeń do spania. Wśród dostępnych modeli kamperów znajdziemy jeszcze modele typu Integra lub Półintegra. Przede wszystkim różnią się rozwiązaniem jeśli chodzi o górne łóżko.

Półintegra jest tworzona na bazie samochodu dostawczego, dlatego tu łóżko zaczyna się dopiero za kabiną kierowcy. Z kolei Integra zaczyna się już w kokpicie przez co miejsca nad głową jest znacznie mniej. Jednak tego typu kampery mają pewną przewagę nad modelami typu Półintegra. Mianowicie zapewniono tu znacznie lepszą termoizolację. Z kolei w przypadku PółIntegry można liczyć na lepszą izolację akustyczną. Jest jeszcze jedna ważna kwestia dotycząca łóżka. Mianowicie po jego rozłożeniu w modelu Półintegra nie możemy już skorzystać ze stolika. Natomiast mimo mniejszej ilości miejsca nad głową Integra zaprojektowana jest tak, by osoba, która chce dłużej posiedzieć w kamperze czy przygotować sobie posiłek miała taką możliwość, podczas gdy druga może wcześniej pójść spać. Jest jedna niedogodność w kamperze typu Integra, nie licząc miejsca nad głową, kiedy chce się rozprostować kości. Jest to brak możliwości wyjścia z kokpitu od strony pasażera, gdyż drzwi najczęściej zabudowane są szafką, a wyjście dodatkowe znajduje się z tyłu lub z boku.

Wybieramy kampera

Wybieramy kampera – A może kamper na bazie vana?

Oczywiście szereg firm produkuje również kampery na bazie vanów. Tutaj nie mamy do czynienia z łóżkami zawieszonymi nad głową. Bardzo często znajduje się z tyłu łóżko francuskie, a dodatkowe miejsce do spania tworzone jest po złożeniu kanapy przed którą znajduje się stolik. Oczywiście w przypadku tego modelu kampera można również mieć do czynienia z modelem, gdzie jest tylko jedno miejsce do spania, a kanapa przy stoliku nie jest dodatkowo wyposażona w pasy bezpieczeństwa i znajdują się one jedynie na miejscu kierowcy i pasażera, jednak jest to rzadka sytuacja.

Czasem po prostu producenci takich samochodów zakładają, że będą w nim spać jedynie dwie osoby, a pozostałe podróżować samochodem osobowym i rozbijać namiot albo korzystać z dodatkowej przyczepy. Kampery na bazie vana tworzone są na podstawie Fiata Ducato, Peugeota Boxera czy też Citroena Jumpera, a także kilku innych vanów. Bardzo popularnym i dobrym kamperem na bazie vana jest Affinity, w którym mamy do dyspozycji aż cztery miejsca do spania – jedno podwójne i dwa pojedyncze.

Dla miłośników przygód ekstremalnych

Kamper może mieć bardzo różnorodne podwozie. Była już mowa o ciężarówkach czy vanach, a teraz powiemy o samochodach terenowych, bo i na takim podwoziu tworzone są kampery. Dla kogo będzie on odpowiedni? Zdecydowanie dla fanów ekstremalnych przygód i nie zawsze prostych dróg. Kampery na podwoziu pick-upa posiadają część mieszkalną na tzw. pace. Modele z napędem na cztery koła są dobrym wyborem dla osób podróżujących po nieasfaltowanych drogach nie tylko w Europie, ale również na innych kontynentach. Oczywiście typowy kamper wyprawowy powinien być dość duży, zatem stworzony na bazie ciężarówki z napędem na 4 koła.

Wyposażenie ma znaczenie

Powinniśmy jeszcze co nieco wspomnieć o wyposażeniu, a nie jedynie samych łóżkach. W kamperze mamy bowiem funkcjonalną kuchnię z lodówką, kuchenką gazową, a nawet mikrofalówką. W nowoczesnych kamperach jest już możliwość bezprzewodowego ładowania telefonu, ale w każdym kamperze znajdziemy funkcjonalne gniazdka. Oczywiście im więcej urządzeń, tym większe zapotrzebowanie na energię, co obciąża akumulator, dlatego w dużych kamperach rekomendowane jest stosowanie paneli fotowoltaicznych, które montowane są na dachu.

Taki element pozwala uniezależnić się od dostaw prądu w miejscach, gdzie dostęp do niego jest ograniczony. Zatem ten element należy rozważyć, jeśli planujemy dłuższe podróże, np. kilkutygodniowe, czy kilkumiesięczne, a także wtedy, gdy podróżujemy w nieznane rejony, gdzie może być problem z dostępem do elektryczności, bo i takie miejsca wszak istnieją. Tutaj istotne znaczenie ma moc paneli, która musi zostać odpowiednio dobrana. Warto również zwrócić uwagę na łazienkę. W kamperach, nawet tych małych typu kampero-vany producenci starają się zmieścić w pełni funkcjonalne przestrzenie łazienkowe. Zatem znajduje się tu najczęściej składana umywalka, WC, a w dalszej części również zamykana, najczęściej harmonijkowo, kabina prysznicowa.

Dla wielu osób ważna będzie ilość szafek, czy też dodatkowa klimatyzacja postojowa. Nie zawsze takie elementy dostępne są w standardzie, jednak zamawiając model podstawowy można poprosić o jego podrasowanie na własny użytek. W takiej sytuacji cena może wzrosnąć najczęściej o 10 do 15%. Oczywiście wszystko zależy od tego, co zażyczysz sobie, by dodatkowo zostało zamontowane w Twoim kamperze.

Wybieramy kampera podsumowanie.

Teraz masz już pewne rozeznanie w temacie i możesz przystąpić do wyboru najlepszego dla Ciebie i Twojej rodziny modelu. Pamiętaj, że kamper ma być funkcjonalny dla Ciebie i jeśli wystarczy Ci mniejszy, to w taki właśnie zainwestuj, tym bardziej że są one coraz lepiej wyposażone, no i nie masz problemu z koniecznością wyrabiania kolejnego prawa jazdy.”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *